Artikelen, Gesprekstechniek, SMART, Voor medewerkers

Hoe word ik een rat tijdens mijn beoordeling? (alleen voor medewerkers)

Leidinggevenden vinden het lastig om negatieve feedback te geven en zij komen flink in de problemen als je daar als medewerker ook nog tegenin gaat.  Wil jij een echte rat zijn dan vind je hier  een aantal tips om tijdens het beoordelingsgesprek je leidinggevende om de tuin te leiden of, als je wilt, onderuit te halen.

Let op door de leidinggevende gebruikte woorden (twijfeltaal)

“Eigenlijk”,  “toch”, een “puntje van aandacht”, “misschien”, “een beetje”. Dit zijn signalen dat je leidinggevende het niet echt te durft te zeggen of hij staat er niet voor 100% achter en moet het van zijn baas zeggen. Meebuigen is de beste taktiek, dan gaat het snel voorbij. Beslist niet tegenin gaan, want dan gaan ze er later boven opzitten.

De 10 meest ratterige reacties

1.      Waarom vertel je me dat nu pas? 

Bij deze vraag van jou gaan ze zich verdedigen en het gesprek gaat nu over waarom de leidinggevende dat niet eerder gezegd heeft en niet meer over jou.

2.      Hoe kun jij dat nou weten, ik zie je nooit op de werkvloer.

Je baas heeft de keuze uit twee slechten: òf hij vertelt zijn bron òf hij gaat zich verdedigen waarom hij wel of niet op de werkvloer komt

3.      En hoe vind je dan dat Peter dat doet?

De meeste leidinggevende zeggen: “We hebben het hier niet over Peter”. Dan zeg jij “Dat begrijp ik wel, maar….” Het gesprek gaat nu toch over Peter en je hebt de keuze uit:

….. maar vind je dat Peter het beter doet?

…..ik zou het niet eerlijk vinden als je Peter er niet op beoordeelt. Dus beoordeel je hem daar dan ook op?

…..als ik het net zo ga doen als Peter, ben je dan wel tevreden?

4.      Onze vorige leidinggevende zei daar nooit iets over

Waarschijnlijk gaat hij/zij daar op in en moeiteloos gaat het gesprek niet meer over jou maar over ‘vroeger’.

5.      Sinds wanneer vind je dit een punt?

6.      Alsof jij dit zelf zo goed doet. Jij doet dat ook nooit.  (of deed…toen je mijn functie had)

7.      En wat zie jij als je eigen aandeel in het achterblijven van mijn functioneren?

8.      Ik heb je al zo vaak gezegd dat het te druk is, maar jij doet daar niets mee.

9.      Maar jij hebt me ook echt slecht ondersteund.

10.   Hierdoor word ik totaal gedemotiveerd.

 

Maak je leidinggevende verantwoordelijk voor de oplossing

  • Hoe kunnen we dat oplossen?
  • Welke hulp kun jij daarbij geven?
  • Gebruik het woord “jij” of desnoods “wij”, maar vermijd “ik”

Als na een jaar blijkt dat je niet beter functioneert dan kun je de schuld bij de oplossing van je leidinggevende neerleggen. Je hebt weer een jaar gewonnen!

 

Geef je leidinggevende gelijk en beloof beterschap

Veel leidinggevenden zijn hier niet op berekend. Ze zijn even uit het veld geslagen en jij maakt één van de volgende afspraken, waar je niet aan gehouden kunt worden:

  • Ik ga er op letten
  • Daar ga ik op focussen
  • Ik ga er morgen meteen mee beginnen
  • Ik zal proberen om…..
  • Ik zal dat onthouden….
  • Ik zal hier heel goed over nadenken en kom er op terug.
  • Goed dat jij me dit zegt….
  • Ik had zelf ook al gezien dat het anders kon…..
  • Termen die het altijd goed doen zijn inspanningen (werkwoorden) en woorden als: zo spoedig mogelijk, prioriteit geven, grondig, vanaf nu echt anders, aanzienlijk, indien mogelijk.

Hou het lekker vaag. SMART afspraken zijn voor losers.

Ratten: mocht het mis gaan, dan wordt het tijd voor de rattenstreken voor gevorderden: traineren en procedurefouten.

Leidinggevenden die ongerust zijn geworden: voor al deze rattenstreken is een eenvoudig en doeltreffend middel: www. Beoordelingstraining.nl   of lees hier hoe je zelf een rat kunt worden.

About the author