Artikelen, Blogs met video, Gesprekstechniek

“Ja, maar Peter doet dat ook niet !!”

De reactie “Ja, maar Peter doet dat ook niet” op een negatief oordeel wordt in 95% van de gevallen door de leidinggevende beantwoord met: “We hebben het hier niet over Peter, we hebben het over jou. Maar waarom doe jij dat niet”?  Leidinggevenden kunnen daar slimmer op reageren.

We hebben niet alleen onderzocht wat leidinggevenden in rollenspelen doen, maar ook gevraagd wat ze zouden zeggen. Leidinggevenden vinden, ook als ze er even over na kunnen denken, het nog steeds een goed antwoord.

Wij vinden van niet en vinden dat het veel effectiever en efficiënter kan. De vraag van de leidinggevende : “Maar waarom doe jij dat niet”?  was door de medewerker al beantwoord. Namelijk omdat Peter dat ook niet doet. Door te zeggen dat we het niet over Peter hebben wordt de verklaring van de medewerker in feite meteen van tafel geveegd. Zo krijgen we nooit een dialoog, dit is een gevecht.

Wat zegt de medewerker eigenlijk als hij zegt dat Peter dat ook niet doet? Hij bagatelliseert in feite het belang van de feedback, hij erkent niet de gevolgen van zijn en Peters gedrag. Het grote winstpunt is dat de medewerker zijn gedrag niet ontkent;  hij ziet er alleen geen kwaad in. Met andere woorden: in plaats van  te zeggen dat we het niet over Peter hebben zou men beter kunnen zeggen: “Dus je vraagt je af of het wel zo belangrijk is (ook omdat je zegt dat Peter dat ook niet doet). Ik vind dit belangrijk omdat…….”en vervolgens geeft de leidinggevende de effecten aan van het vertoonde of juist niet vertoonde gedrag.

Deze denkwijze leidt tot een enorme tijdwinst, maar ook een enorme winst in sfeer.  “Ja, maar Peter doet dat ook niet”  is maar één reactie. Ook andere vormen van bagatelliseren , ontkennen, en een ander de schuld geven kunnen veel effectiever en efficiënter opgepakt worden. Wij hebben vele reacties bekeken en brengen die terug naar drie basisreacties. En voor die basisreacties hebben we standaardzinnen bedacht voor de leidinggevende die er voor zorgen dat  het gesprek snel toekomstgericht wordt en in een dialoog verandert. Bekijk de onderstaande video’s.

                       

 

 

 

 

 

 

About the author