De tekortkomingen van beoordelingsgesprekken worden in de pers breed uitgemeten. Voldoende reden om ze af te schaffen, zo lijkt het. Maar wat zijn de tekortkomingen eigenlijk, hoe worden ze veroorzaakt en is er nog wat aan te doen? Prof. Dr. John Sullivan, van de State University of California heeft de top 50 problemen van beoordelen in een lijst gezet. De rest van dit jaar zal Jan Jacob de Groot iedere week er één behandelen.

Het probleem van deze week (17): HR begeleidt het proces niet goed  (Process manager is not powerful ).

 

Sullivan schrijft dat lagere HR functionarissen verantwoordelijk zijn voor de gesprekscyclus. Het ontbreekt hen aan overzicht en begrip van functioneren.

Hier slaat Sullivan de plank echt mis. De managers zijn met hun medewerkers verantwoordelijk voor de gesprekscyclus. HR faciliteert hooguit.

Leidinggevenden klagen vaak over de gesprekscyclus en de rol van HR daarbij:

  • het formulier is niet goed
  • de electronische ondersteuning is onvoldoende
  • we horen niets terug van HR op de formulieren

De klacht dat HR tegenwoordig de verslagen niet eens meer maakt is een klacht die ik tegenwoordig gelukkig niet meer hoor.

BlameHet formulier is niet goed.

Formulieren kunnen alleen dissatisfiers zijn. Je kunt het bijna nooit goed doen. Maar met een beetje gezond verstand, burgerlijke ongehoorzaamheid en weten wat de bedoeling is, moet je als leidinggevende toch ver komen, zelfs met een niet ideaal formulier. Natuurlijk zijn er gedrochten van formulieren. Leidinggevenden die snakken naar de tijd van het kruisjes zetten, hebben vaak niet goed begrepen hoe ze het instrument van de gesprekscyclus kunnen gebruiken.

De electronische ondersteuning is onvoldoende.

Als de electronische systemen niet meewerken, als er een te dwingende workflow achter zit begrijp ik leidinggevenden wel. Als je na een tijdje typen je invoer kwijt bent is dat inderdaad vervelend. Leidinggevenden die het in een papieren omgeving goed op orde hebben hoor ik in het algemeen minder klagen over de electronische ondersteuning.

We horen niets terug van HR op de formulieren.

De vraag is wat leidinggevenden terug zouden willen horen. Meestal stellen ze dan ook geen (concrete) vragen waar ze feedback op zouden willen. Er zit een beeld achter dat de gesprekscyclus er niet voor hen is, maar voor HR.

Volgende week probleem 19:  Er wordt onvoldoende rekening gehouden met lokale verschillen.