Artikelen, Beoordelingsproblemen, Bias

Probleem: Vooral aandacht voor de probleemgevallen

ErĀ  is weinig aandacht voor goed functionerende medewerkers. Te veel aandacht gaat naar de slechter functionerende medewerkers. Wat kunnen we hiermee?

De tekortkomingen van beoordelingsgesprekken worden in de pers breed uitgemeten. Voldoende reden om ze af te schaffen, zo lijkt het. Maar wat zijn de tekortkomingen eigenlijk, hoe worden ze veroorzaakt en is er nog wat aan te doen? Prof. Dr. John Sullivan, van de State University of California heeft de top 50 problemen van beoordelen in een lijstĀ gezet. De rest van dit jaar zal Jan Jacob de Groot iedere week er Ć©Ć©n behandelen.

Deze week gaat het over probleem 11 van Prof. Sullivan: Vooral aandacht voor de probleemgevallen (A focus on the squeaky wheel ).Ā Ā 

Dit probleem is niet typisch voor het beoordelingsgesprek, het doet zich iedere dag voor:Ā Slecht functionerende medewerkers krijgen relatief veel aandacht.Ā  Het is overigens jammer dat al die aandacht voor disfunctionerende medewerkers vaak niet resulteert in heldere verbeterafspraken. Hoe vaak gebeurt het niet dat HR een leeg dossier vindt alsĀ ā€œhet nu echt niet meer langer kan met medewerker Jansenā€.

Maar ook bij gewoon of goed functionerende medewerkers bestaat de neiging het vooral te hebben over die onderdelen die niet zo goed gaan. Medewerkers die voor 90% goed functioneren ervaren vaak dat hun gesprek voor 90% van de tijd gingĀ  over de zaken die minder goed gingen.

 

Volgende week probleem 12:Ā  Juridische gevolgen van beoordelingen zijn beperkt.

 

About the author