Actueel, Artikelen, Food for thought

Verrassing! Medewerkers haten beoordelingen minder dan we dachten

In het recente Cornerstone OnDemand 2013 U.S. Employee Report vindt bijna de helft (47%) van de onderzochte medewerkers dat de beoordelingen van hun werkgever eerlijk zijn en een goede weergave van hun prestaties.

 

Een kleine 500 medewerkers zijn onderzocht en 40% daarvan zei dat de feedback hen helpt bij het verbeteren van hun prestaties. Dit is een ander geluid dan we in veel Nederlands onderzoek tegenkomen en ook een ander geluid dan we in veel medewerkers tevredenheid onderzoek (MTO) tegenkomen.

Nog wat cijfers uit dit onderzoek over de opvattingen over de beoordeling:

  • Het is geen verrassing en de feedback is al eerder gegeven:  35%
  • Het geeft een goed inzicht in hoe hun functie invloed heeft op de organisatie-resultaten:  33%
  • Geeft hen instrumenten en/of een ontwikkelingsplan om de prestatie te verbeteren:  25%.

Een aantal andere uitkomsten over de beoordeling:

  • Het geeft me mogelijkheden om mijn functioneren te verbeteren: 38%
  • Het doel van de beoordeling is om mij te ondersteunen in mijn rol: 29%
  • Het is een gesprek over ontwikkeling tussen mij en mijn manager: 29%
  • Het is een gesprek over beloning, bonussen en bevordering: 20%
  • Het versterkt mijn potentieel door opleiding en training: 19%

Maar ook:

  • Het geeft me geen zinnige of toepasbare informatie: 12%

Overeenstemming in doelen

De medewerkers zijn verder nog gevraagd om een beeld te geven over de laatste maanden over hun werk. Ze zeiden:

  • Ik heb een goed inzicht in hoe mijn rol bijdraagt aan de organisatiedoelen: 56%
  • Mijn persoonlijke doelen komen overeen met de doelen van mijn organisatie: 35%
  • Ik heb bruikbare feedback gekregen van mijn manager/werkgever: 34%
  • Ik heb training en opleiding gekregen zodat ik mijn werk beter kan doen: 32%
  • Ik heb samen met mijn manager loopbaandoelen vastgesteld: 25%

Zo maar wat beelden uit dit onderzoek. Voor alle cijfers, lees het gehele artikel: Cornerstone OnDemand 2013 U.S. Employee Report

 

About the author