Actueel, Artikelen, Gesprekstechniek, Voor medewerkers

10 tips om als medewerker je beoordelingsgesprek te ontregelen

Het is tijd voor de beoordelings- of eindejaarsgesprekken en goedbedoelde lijstjes met tips voor deze gesprekken vliegen ons om de oren. De meeste zijn open deuren zoals “Bereid goed voor”. Met een knipoog (er is al voldoende ellende op het moment) volgen hier 10 tips voor de medewerker om het beoordelingsgesprek te ontregelen. Deze zijn gebaseerd op wat leidinggevenden vaak lastig vinden.

  1. Kom een paar minuten te laat (druk, druk, druk), maar neem wel gevulde koeken mee

Je te laat komen is niet het gevolg van een slechte planning of prioritering, nee, je hebt iets belangrijks en heel urgents op een geweldige manier afgehandeld. Het gesprek zal al snel over dit incident gaan en de eerste ontregeling een feit. De koeken zijn naast een charme offensief een goede reden om het koffiemoment serieus te nemen.

  1. Bied aan het verslag te schrijven

Wie schrijft die blijft. Jij kunt de nuances naar jouw hand zetten en zelfs iets vergeten te noteren. Tijdens het gesprek kun je tijd claimen voor het maken van je aantekeningen. Is het al de gewoonte dat jij het verslag schrijft zeg dat je je graag wilt focussen op het gesprek. Constructief ontregelen.

  1. Vraag of je het gesprek mag opnemen

Deze discussie kost tijd. Jouw argumenten zijn vanzelfsprekend heel constructief: om misverstanden te voorkomen en het helpt je bij het schrijven van het verslag. Als je leidinggevende snel toegeeft moet je wel zo nu en dan testen of er nog opgenomen wordt, of het verstaanbaar is etc. En je bent niet zo handig met je telefoon.

Ben je leidinggevende en begin je je af te vragen hoe jij zou reageren op deze ontregelingen klik dan hier voor tips.

  1. Als het gesprek online plaats vindt, verhoog je kans op een nieuwe laptop: laat je huisgenoten allemaal tegelijk netflixen

Overweeg desnoods in de straatapp je buren te vragen om allemaal veel gebruik te maken van het internet. Als de verbinding storing geeft moet natuurlijk je camera uit (even testen) en vertel dat je daar vaak last van hebt en dat je wel toe bent aan een nieuwe laptop.

  1. Let op door de leidinggevende gebruikte woorden (twijfeltaal)

Wees scherp op twijfeltaal van je leidinggevende: “een puntje van aandacht”, “misschien”, “een beetje”, “eigenlijk”,  “toch”. De leidinggevende straalt uit dat hij of zij het ook niet weet, dan wel dat de baas van de baas hierachter zit en wil dat dit gezegd wordt. Er niet tegenin gaan, maar meebuigen. Het gaat dan snel voorbij. Wie er tegenin gaat vestigt de aandacht op zichzelf.

  1. Ontregel door deze reacties op negatieve feedback
  • Waarom vertel je me dat nu pas?

De meeste leidinggevenden gaan zich dan verdedigen: “Ik heb dat wel eerder met je besproken”. Daar kun je je even niets van herinneren en het gesprek gaat over de ander en niet meer over jou. Sommigen gaan zelfs de tegenaanval ik en je kunt dan zeggen dat je je aangevallen voelt en het heel onplezierig vindt dat de ander.

  • Vergelijk jezelf met anderen.

“We hebben het niet over Peter, dit gesprek gaat over jou”. Natuurlijk begrijp je dat wel, maar vraag of als jij het net als Peter gaat doen, je baas dan wel tevreden is. Het gesprek zal toch over Peter gaan, maar je leidinggevende is vooral voorzichtig om niet te veel te zeggen. Jehebt opnieuw ontregeld, maar blijf glimlachen, zodat jou nooit sabotage verweten kan worden.

  • Mijn vorige leidinggevende zei daar nooit iets over

Waarschijnlijk gaat je leidinggevende daar op in en moeiteloos gaat het gesprek niet meer over jou maar over ‘vroeger’.

  • Ik heb je al zo vaak gezegd dat het te druk is

Veel leidinggevenden voelen zich verantwoordelijk voor de werkdruk van de medewerkers. Jij weet natuurlijk dat je niet de enige bent en dat de collega’s die er geen last van lijken te hebben vele overuren moeten maken. Je maakt je zorgen of er geen uitval komt, want dan zijn de rapen pas echt gaar. Een knappe leidinggevende die het nu nog durft te hebben over jouw prioriteiten.

  1. De aanval is de beste verdediging
  • Hoe kun jij dat nou weten, ik zie je nooit op de werkvloer.

Je baas heeft de keuze uit twee slechten: òf hij vertelt zijn bron òf hij gaat zich verdedigen waarom hij wel of niet op de werkvloer komt

  • Maar ik heb heel weinig steun van jou gekregen

Het zal nu gaan over de leidinggevenden en de geleverde steun. Maar deze reactie doet vaak veel pijn. En dat zijn de beste ontregelmomenten.

  • Jij doet er niets aan om het op te lossen

Je komt niet voor ons op bij het hogere management raakt zeker die leidinggevenden die vinden dat ze zoveel voor hun medewerkers doen.

 

  1. Geef je leidinggevende gelijk en beloof beterschap

Meebewegen werkt vaak veel beter dan tegenstribbelen. Zo neem je de wind uit de zeilen en is de kans op vrijblijvende afspraken het grootste. Eigenlijk is dit “onzichtbaar” ontregelen.

Maak afspraken, waar je niet aan gehouden kunt worden (dat SMART, dat moeten we toch niet willen, we houden het agile):

  • Ik ga er op letten of nog beter: op focussen
  • Ik ga er morgen meteen mee beginnen
  • Ik zal proberen om…..
  • Ik zal dat onthouden….
  • Ik kom hier op terug.
  • Ik had zelf ook al gezien dat het anders kon…..

Termen die het altijd goed doen zijn inspanningen (werkwoorden) en woorden als: zo spoedig mogelijk, prioriteit geven, grondig, vanaf nu echt anders, aanzienlijk, indien mogelijk.

  1. Vraag voor het gesprek al om een loonsverhoging

Nooit tijdens het gesprek. De leidinggevende is hierop voorbereid en heeft zijn argumentatie klaar. Nee, ruim, voor het gesprek ga je hierover apart in gesprek. “Zeg baas, heb je even”. De beste momenten zijn als je of net iets heel goeds hebt gedaan, of als ze je nodig hebben voor rotklus. De leidinggevenden zal vaak proberen om het “mee te nemen”, uit te stellen tot het beoordelingsgesprek etc. Dat begrijp je natuurlijk, maar vraag naar de eerste reactie, “los van die zorgvuldige afweging, wat zijn wat jou betreft argumenten die kunnen leiden tot deze loonsverhoging. Als deze ingaat, per wanneer zou dat dan zijn? Als jou baas nee, zegt, wat zeg jij dan ter verdediging van mij? Ontlok, kleine toezeggingen en programmeer de ander naar de gewenste situatie. Het (opnieuw) bespreken van de afwijzing kan behoorlijk ontregelen.

  1. De laatste ontregeltip

Ik had er 10 beloofd, maar de crux van ontregelen is dat je iets anders doet dan de ander verwacht. Dus je krijgt er maar 9.

Oh jee, Ik ben leidinggevende en hoor graag hoe ik  hier mee kan omgaan. Klik hier voor handige tips.

 

]

About the author