De tekortkomingen van beoordelingsgesprekken worden in de pers breed uitgemeten. Voldoende reden om ze af te schaffen, zo lijkt het. Maar wat zijn de tekortkomingen eigenlijk, hoe worden ze veroorzaakt en is er nog wat aan te doen? Prof. Dr. John Sullivan, van de State University of California heeft de top 50 problemen van beoordelen in een lijst gezet. De rest van dit jaar zal Jan Jacob de Groot iedere week er één behandelen.

Deze week probleem 46:  Beoordelingen leiden tot verdriet, boosheid en frustraties. (Many possible emotional consequences)

Volgens Sullivan kunnen beoordelingsgesprekken leiden tot afname in betrokkenheid, vertrouwen, teamwork en innovatie. Natuurlijk is dat zo. Eigenlijk is moet je beoordelingsgesprekken goed doen, of liever dan maar helemaal niet.

Als ik leidinggevenden vraag wat ze met de gesprekscyclus willen bereiken dan worden de woorden waardering, erkenning en motivatie vaak genoemd. Maar helaas hebben veel mensen een positiever beeld over zichzelf dan dat anderen dat hebben. Velen vinden zich een betere chauffeur dan anderen, dat ze harder, beter werken dan de collega’s. Een confrontatie met het beeld van anderen zal dan frustrerend zijn en kunnen leiden tot demotivatie.

De vraag ontstaat hoe je beoordelingsgesprekken dan wel motiverend krijgt. Het antwoord lijkt wel heel erg op het blog van vorige week over talent dat zijn heil elders gaat zoeken omdat beoordelingsgesprekken hen weinig opleveren of nog erger, hen alleen het beeld geven dat het tijd wordt om een andere werkgever te zoeken.

Volgende week een ander probleem en vaak gehoord bezwaar tegen beoordelen: het kost zo enorm veel tijd.