Artikelen, Beoordelingsproblemen, Bias

Je bent zo goed als je laatste prestatie

Probleem 30 gaat over het recency effect.  Je bent zo goed als je laatste prestatie . We onthouden vooral de laatste prestaties en hebben de neiging die sterk mee te nemen in de beoordeling. Medewerkers hebben dat gevoel in beoordelingsgesprekken ook vaak omdat leidinggevenden vooral recente voorbeelden geven. Wat er over de gehele periode gepresteerd  is lijkt irrelevant of vergeten.

De tekortkomingen van beoordelingsgesprekken worden in de pers breed uitgemeten. Voldoende reden om ze af te schaffen, zo lijkt het. Maar wat zijn de tekortkomingen eigenlijk, hoe worden ze veroorzaakt en is er nog wat aan te doen? Prof. Dr. John Sullivan, van de State University of California heeft de top 50 problemen van beoordelen in een lijst gezet. De rest van dit jaar zal Jan Jacob de Groot iedere week er één behandelen.

Eén van de beoordelingsfouten is de recentheidsfout. Sommige medewerkers proberen juist gebruik te maken van het beperkte geheugen van leidinggevenden. Bij het naderen van een beoordelingsgesprek sturen ze hun leidinggevende een kopie van mails waarin zij complimenten krijgen.

Je kunt het risico van deze beoordelingsfout verkleinen door:

  • vooral afspraken te maken over resultaten die over een langere periode gaan en deze te beoordelen
  • regelmatig tussentijds gedrag te bespreken (feedback)
  • je bewust te zijn dat deze (en andere) beoordelingsfouten bestaan

 

Volgende week probleem 31: misverstanden over beoordelen.

 

About the author