“Pap, kun je me even helpen met wiskunde want ik heb morgen een groot proefwerk en ik snap er niets van”. “Waarom vraag je dat nu pas?”, vraag ik geërgerd. “Nou, je bent er vaak niet en als ik je het vraag luister je niet”. Mijn dochter krijgt vervolgens bijval van de rest van de familie. Ik bevind me ineens in de beklaagdenbank. Wat doe ik verkeerd?
Ik zou deze zin uit mijn repertoire moeten verwijderen, ook tijdens een beoordelings- of functioneringsgesprek.
Het kan vervelend zijn als je medewerker je verrast met een probleem, want als je dat eerder had gehoord dan had je er eerder wat mee kunnen doen. Begrijpelijk dat je dan vraagt waarom je medewerker dat nu pas vertelt.
“Waarom vertel je me dat nu pas?” klinkt al snel verwijtend en leidt tot verdediging. De sfeer van het gesprek verslechtert en het gesprek gaat niet meer over het probleem zelf, maar over de vraag waarom de ander het nu pas vertelt. Deze vraag zou ingeslikt moeten worden en vervangen moeten worden door: “Goed dat het nu op tafel komt, want dan kunnen we het er over hebben”. Zodra het punt afgerond is kan de late melding (niet verwijtend) alsnog besproken worden: “Hoe komt het dat het niet eerder besproken is”?
De omgekeerde situatie.
Maar hoe reageer je als je medewerker in een beoordelings- of functioneringsgesprek jou ten onrechte verwijt dat je die feedback nooit eerder hebt gegeven, terwijl je zeker weet dat je het al diverse keren eerder gemeld had.
Test jouw aanpak met de volgende interactieve video.