Beste deelnemer,

Binnenkort  vindt de training Jaargesprekken plaats. Deze training bestaat voor de helft uit de achtergronden en principes van Jaargesprekken en voor de helft uit het gesprek en de gesprekstechniek. Om jullie hierop optimaal voor te bereiden en er voor te zorgen dat we het beste uit de beschikbare tijd kunnen halen heb ik een voorbereidingsopdracht.

De gespreksvaardigheden.
Ik werk op een andere manier met rollenspelen en trainingsacteurs dan andere trainers. Ik vind rollenspelen vaak tijdrovend, kunstmatig, passief voor de waarnemers en soms ook onveilig.
Ik doe sommige gespreksfragmenten samen met de acteur. Soms geven jullie daarbij een suggestie voor een aanpak, die ik verwoord. Op het moment dat het lastig wordt druk ik op de “pauzetoets” van de acteur en kunnen de deelnemers met elkaar discussiëren over een gewenste aanpak op die situatie. Ik probeer een voorgestelde aanpak uit en we kunnen steeds terugspoelen. Dit werkt snel, niet pijnlijk, maar zorgt wel voor een hoge betrokkenheid van alle deelnemers. Als de belangrijkste inzichten verzameld zijn dan kan een aantal van jullie ook fragmenten uitproberen (en je krijgt er altijd de pauzetoets bij, zodat collega’s kunnen ondersteunen).
Ik heb samen met de acteur een website over dit onderwerp. Je kunt zo, het te gebruiken gespreksmodel je eigen maken. Ik verwacht dat jullie dat doen op de volgende manier:

Stap 1:  Je krijgt hieronder straks een situatie voorgeschoteld. Als je op jouw antwoord klikt, word je doorgeleid naar die website en  krijg je op jouw antwoord een reactie. Op die pagina kies je voor de uitleg van het model.
Stap 2  Je wordt dan automatisch geleid naar de uitleg van het model (het gaat hier alleen om reacties van medewerkers op een negatief oordeel): https://beoordelingstraining.nl/video/uitlegvideo/
Stap 3  Test jezelf of jij in staat bent het juiste kwadrant aan te klikken, en mogelijk kun je voordat je het tweede filmpje bekijkt al inschatten welke zinnetjes de leidinggevende gaat gebruiken. Je kunt een nieuwe video kiezen door te drukken op:  volgende situatie.
Ik kijk uit naar de training. Heb je vragen laat me het weten.

De situatie:
Als iemand een afspraak niet nakomt en hij vertelt jou dat hij er gewoon niet aan toe is gekomen kan dat heel irritant zijn.
Maar wat nu als een medewerker in een jaargesprek je doodleuk vertelt dat hij aan een afspraak niet is toe gekomen, terwijl je vindt dat hij best veel privé aan het internetten is?

In dit videofragment zie je hoe de leidinggevende hiermee omgaat. De medewerker zegt:  “Ik ben er gewoon niet aan toegekomen”. Hoe zou jij dit doen?  Klik op één van de antwoorden:

a.     Waarom heb je me dat niet eerder gezegd?
b.     Hoe ga jij dit oplossen?
c.     Vind je het dan wel belangrijk genoeg?
d.     Er niet aan toe gekomen…  maar je bent ook heel veel privé aan het internetten…
e.     Waar ben je dan zo druk mee geweest?
f.      Afgezien dat je er niet aan toe bent gekomen, zijn er nog andere oorzaken?
g.     Misschien had ik je er eerder op moeten aanspreken.
h.     Er niet aan toe gekomen?  Dat is een slap excuus !!!
i.      Nog iets anders

Succes!!

Met vriendelijke groet en tot binnenkort,

Jan Jacob de Groot
Trans Missie training & advies
035-6838392

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang enkele keren per jaar een nieuwe video of test of iets dergelijks over de gesprekscyclus