Artikelen, Blogs met video, Gesprekstechniek, Voor medewerkers

“Qua expressie zit er weinig gezelligheid in je gezicht, totdat je een bar tegenkomt”.

DWDD is enthousiast (“een kruising tussen het beste uit The Office en Jiskefet”) over de documentaire Garage 2.0, waarin Gert, de ambitieuze directeur van een autobedrijf in Vianen  met tomeloze energie zijn werknemers aanspoort om de allerbeste te zijn.

DWDD Vrijdag 29 januari 2016 (fragmenten)

Maar lukt het hem uiteindelijk om van de werknemer 1.0 een werknemer 2.0 te maken en hoe ondergaat het personeel die toenemende druk ?

Ik kan iedereen Garage 2.0 (IDFA 2016 en genomineerd voor een Gouden Kalf) aanbevelen. Het is grappig, soms verbijsterend en echt. Het is verplichte kost voor iedere HR-medewerker.

Als kijker mag je meekijken bij een functioneringsgesprek tussen baas Gert en drie werknemers. Het zijn fragmenten van echte gesprekken, met echte mensen met echte problemen. Ik heb de gesprekken van commentaar voorzien. Om te beginnen het functioneringsgesprek met monteur Wouter. De andere gesprekken volgen.

Het is niet de bedoeling om Gert Kooijman te kijk te zetten. Dat doet de documentaire ook niet. Maar in de gesprekken zitten veel gemiste kansen, of in termen van Gert: “Ik vind niet dat je het verkeerd doet, hoor, want ik heb je het nooit geleerd en ik kan je het niet kwalijk nemen.”

Op basis van deze fragmenten  heb ik de volgende tips voor Gert:

  • Begin niet met de vraag: “Hoe vind je zelf dat het gaat”?  (bekijk ook dat blog)
  • Bespreek geen onveranderbare persoonskenmerken, maar bespreek gedrag en resultaten (zodat Wouter niet hoeft te zeggen dat het goed gaat omdat hij “zijn best doet”).
  • Maak vooraf concrete afspraken over verwacht gedrag en resultaten, bijvoorbeeld over de wijze waarop een klant zijn auto terugkrijgt. Verras medewerkers niet in dit gesprek met feedback. Gebruik training en tussentijdse gesprekken om werkwijzes aan te leren, zoals het NPS en hoe een auto teruggegeven wordt. Zo wordt dit gesprek onderdeel van een effectieve cyclus.
  • Maak van het gesprek geen overhoring.
  • Als je het gesprek met twee leidinggevenden voert, zorg dat de ander toegevoegde waarde heeft
  • Maak (in deze situatie waarin de medewerker sterk afhankelijk is) geen grappen ten koste van de medewerker

 

De gehele documentaire, een echte aanrader, kun je hier bekijken.

About the author