Je mag meekijken bij het functioneringsgesprek tussen baas Gert en monteur Wouter.  Het zijn fragmenten van echte gesprekken, met echte mensen met echte problemen.

Het is niet de bedoeling om Gert Kooijman te kijk te zetten. Dat doet de documentaire ook niet. Maar in de gesprekken zitten veel gemiste kansen, of in termen van Gert: “Ik vind niet dat je het verkeerd doet, hoor, want ik heb je het nooit geleerd en ik kan je het niet kwalijk nemen.”

Op basis van deze fragmenten  heb ik de volgende tips voor Gert:

  • Begin niet met de vraag: “Hoe vind je zelf dat het gaat”?  (bekijk ook dat blog)
  • Bespreek geen onveranderbare persoonskenmerken, maar bespreek gedrag en resultaten (zodat Wouter niet hoeft te zeggen dat het goed gaat omdat hij “zijn best doet”).
  • Maak vooraf concrete afspraken over verwacht gedrag en resultaten, bijvoorbeeld over de wijze waarop een klant zijn auto terugkrijgt. Verras medewerkers niet in dit gesprek met feedback. Gebruik training en tussentijdse gesprekken om werkwijzes aan te leren, zoals het NPS en hoe een auto teruggegeven wordt. Zo wordt dit gesprek onderdeel van een effectieve cyclus.
  • Maak van het gesprek geen overhoring.
  • Als je het gesprek met twee leidinggevenden voert, zorg dat de ander toegevoegde waarde heeft
  • Maak (in deze situatie waarin de medewerker sterk afhankelijk is) geen grappen ten koste van de medewerker

De gehele documentaire, een echte aanrader, kun je hier bekijken.

 

Bekijk hier de andere twee fragmenten.

“Wij zien jou in een neerwaartse spiraal, ook met je persoonlijkheid”

“Het lijkt wel dat je echt oud aan het worden bent, tijd voor pensioen”

 Still Gerda  Still Ad
Het gesprek met Gerda, die een beetje met
zichzelf in de knoei zit.
Het gesprek met autoverkoper Ad, die kampt met gezondheidsproblemen en teruglopende verkoopcijfers.