Jij vond geen van de reacties echt handig. Wij ook niet.

De medewerkster erkent dat het niet goed is gegaan, en erkent ook het belang van de afspraak. Anders had ze dit immers niet eerder besproken. Ze zit in de fase van het analyseren van de  oorzaken, maar sluit haar eigen schuld uit.

Een goede aanpak van de reactie van de medewerkster die zegt: ” “Ik heb je toch gezegd dat het niet mijn schuld is” zie je in het videofragment door op deze link te drukken .  Deze aanpak is gebaseerd op het model dat met behulp van enkele standaardzinnen snel leidt tot een constructieve dialoog.

Kijk hier naar de uitleg van dat model.

Of kijk naar meer van dit soort video’s.

 

Klik op de andere antwoorden om te zien waarom de andere reacties niet handig zijn:

  1. Wiens schuld is het dan?
  2. Het gaat hier niet om schuld, het gaat erom hoe we het oplossen.
  3. Nou,…dat heb je nooit eerder gezegd.
  4. Je moet niet gaan wijzen naar anderen, maar kijk eerst eens kritisch naar jezelf.