Jouw reactie op de medewerkster was de tweede mogelijkheid:  “Het gaat hier niet om schuld, het gaat erom hoe we het oplossen”

Om twee redenen is dit niet zo’n goede reactie. Het eerste deel van de zin (“Het gaat hier niet om schuld”) wijst de medewerkster enigszins terecht. Dat kan weerstand oproepen, maar kan ook leiden tot een afhankelijke opstelling bij de medewerkerster, omdat de leidinggevende kennelijk wel weet waar het wel om moet gaan. Hierdoor zal zij minder zeggen. Door het tweede deel van zin (“Het gaat erom hoe we het oplossen”), neemt de leidinggevende het initiatief om de analysefase over te slaan. Hij kan beter vragen wat de oorzaken dan wel zijn.

Een betere aanpak zie je in het videofragment door op deze link te drukken .  Deze aanpak is gebaseerd op het model dat met behulp van enkele standaardzinnen snel leidt tot een constructieve dialoog.

Kijk hier naar de uitleg van dat model. of klik hier voor meer video’s.

 

Klik op de andere antwoorden om te zien waarom die reacties niet handig zijn als jouw medewerkster zegt: ”Maar ik had je toch gezegd dat het niet mijn schuld is”.

  1. Wiens schuld is het dan?
  2. Nou,…dat heb je nooit eerder gezegd.
  3. Je moet niet gaan wijzen naar anderen, maar kijk eerst eens kritisch naar jezelf.