Jouw reactie op “Ik heb je toch gezegd dat het niet mijn schuld is” was het antwoord “Nou,….dat heb je nooit eerder gezegd”

Deze reactie niet handig, het wordt een welles nietes of het eerder gezegd is. Het onderzoeken van het niet goede functionerren zou verstandiger zijn. De medewerkster erkent dat het niet goed is gegaan, en erkent wel het belang van de afspraak. Anders had ze dit immers niet eerder besproken. Ze zit in de fase van het analyseren van de  oorzaken, maar sluit haar eigen schuld uit.

Deze betere aanpak zie je in het videofragment door op deze link te drukken .  Deze aanpak is gebaseerd op het model dat met behulp van enkele standaardzinnen snel leidt tot een constructieve dialoog.

Kijk hier naar de uitleg van dat model. of klik hier voor meer video’s.

 

Klik op de andere antwoorden om te zien waarom die reacties niet handig zijn als jouw medewerkster zegt: ”Maar ik had je toch gezegd dat het niet mijn schuld is”.

  1. Wiens schuld is het dan?
  2. Het gaat hier niet om schuld, het gaat erom hoe we het oplossen.
  3. Je moet niet gaan wijzen naar anderen, maar kijk eerst eens kritisch naar jezelf.