Bekijk hier het gesprek met monteur Wouter.
Let op: voor het beste resultaat bekijk je de video in de webbrowser Chrome .

Het is niet de bedoeling om Gert Kooijman te kijk te zetten. Dat doet de documentaire ook niet. Maar in de gesprekken zitten veel gemiste kansen, of in termen van Gert: “Ik vind niet dat je het verkeerd doet, hoor, want ik heb je het nooit geleerd en ik kan je het niet kwalijk nemen.”

Op basis van deze fragmenten heb ik de volgende tips voor Gert:

  • Begin niet met de vraag: “Hoe vind je zelf dat het gaat”?  (bekijk ook dat blog)
  • Bespreek geen onveranderbare persoonskenmerken, maar bespreek gedrag en resultaten (zodat Wouter niet hoeft te zeggen dat het goed gaat omdat hij “zijn best doet”).
  • Maak vooraf concrete afspraken over verwacht gedrag en resultaten, bijvoorbeeld over de wijze waarop een klant zijn auto terugkrijgt. Verras medewerkers niet in dit gesprek met feedback.
  • Gebruik training en tussentijdse gesprekken om werkwijzes aan te leren, zoals het NPS en hoe een auto teruggegeven wordt. Zo wordt dit gesprek onderdeel van een effectieve cyclus.
  • Maak van het gesprek geen overhoring.
  • Als je het gesprek met twee leidinggevenden voert, zorg dat de ander toegevoegde waarde heeft
  • Maak (in deze situatie waarin de medewerker sterk afhankelijk is) geen grappen ten koste van de medewerker

De gehele documentaire, een echte aanrader, kun je hier bekijken.

Jan Jacob de Groot is trainer/adviseur en beoordelen en functioneren is één van zijn speerpunten. Hij beheert www.beoordelingstraining.nl , een website op het gebied van beoordelen en functioneren. Wil je zo nu en dan een bericht ontvangen met een nieuwe video over beoordelen en functioneren? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.