Het gegeven antwoord was goed. Afhankelijk van de toon reageer je op een andere manier.

In beide videofragmenten erkende de medewerker dat de afspraak niet gehaald was.

Maar in de linker video bagatelliseert de medewerker de ernst ervan: “de markt zat tegen, dus aan mij lag het niet”. Hij zit er kennelijk niet zo mee. Deze medewerker zal gewezen moeten worden op het belang van de gemaakte afspraak en wat het betekent voor de organisatie als deze afspraak niet gehaald wordt. Dus het juiste antwoord voor de linkervideo is de reactie: “Ik zal je vertellen waarom het ondanks een tegenvallende markt toch belangrijk is deze afspraak wel te halen”.

 

In de rechter video vindt de medewerker het vervelend dat de afspraak niet gehaald was, maar weet hij niet hoe hij het moet oplossen. Voordat de leidinggevende eventuele oplossingen bespreekt  zullen de medewerker en leidinggevende eerst goed moeten analyseren waar deze medewerker tegenaan gelopen is. Mogelijk zijn er nog meer oorzaken. Dus het juiste antwoord voor de rechtervideo is een reactie zoals: “Afgezien van een tegenvallende markt, zijn er nog meer oorzaken?”

 

  “Ik zal je vertellen waarom het ondanks een tegenvallende markt toch belangrijk is deze afspraak wel te halen”.  “Afgezien van een tegenvallende markt, zijn er nog meer oorzaken?”

 

Deze twee verschillende reacties zijn ook terug te vinden in het model “omgaan met reacties op een negatief oordeel”. Een video met de uitleg van dat model is hier te vinden. Oefenvideo’s  vind je hier.