Wij denken dat het gegeven antwoord niet het beste was, probeer het nog eens door op een antwoord te klikken of lees verder naar beneden  de uitleg.

  1. En hoe leg ik dat mijn baas uit?
  2. Maar je collega’s hebben daar niet zoveel last van gehad.
  3. Je hebt daar nooit eerder over geklaagd
  4. Een goede medewerker kan ook scoren in een moeilijke markt
  5. Laten we eens kijken hoe je ook in een tegenzittende markt kunt scoren
  6. Afgezien van een tegenvallende markt, zijn er nog meer oorzaken?
  7. Bij het vaststellen van het target was daar al rekening mee gehouden
  8. Ik zal je vertellen waarom het, ondanks een tegenvallende markt, toch belangrijk is deze afspraak wel te halen

 

  1. En hoe leg ik dat mijn baas uit?
  2. Maar je collega’s hebben daar niet zoveel last van gehad.
  3. Je hebt daar nooit eerder over geklaagd
  4. Een goede medewerker kan ook scoren in een moeilijke markt
  5. Laten we eens kijken hoe je ook in een tegenzittende markt kunt scoren
  6. Afgezien van een tegenvallende markt, zijn er nog meer oorzaken?
  7. Bij het vaststellen van het target was daar al rekening mee gehouden
  8. Ik zal je vertellen waarom het, ondanks een tegenvallende markt, toch belangrijk is deze afspraak wel te halen

 

Hoe omgaan met deze twee reacties?

In beide videofragmenten erkende de medewerker dat de afspraak niet gehaald was, maar afhankelijk van de toon reageer je als leidinggevende in deze fragmenten op een andere manier.

In de linker video bagatelliseert de medewerker de ernst ervan: “de markt zat tegen, dus aan mij lag het niet”. Hij zit er kennelijk niet zo mee. Deze medewerker zal gewezen moeten worden op het belang van de gemaakte afspraak en wat het betekent voor de organisatie als deze afspraak niet gehaald wordt. Dus het juiste antwoord voor de linkervideo is de reactie: “Ik zal je vertellen waarom het ondanks een tegenvallende markt toch belangrijk is deze afspraak te halen”.

In de rechter video vindt de medewerker het wel vervelend dat de afspraak niet gehaald was, maar weet hij niet hoe hij het moet oplossen. Voordat de leidinggevende eventuele oplossingen bespreekt  zullen de medewerker en leidinggevende eerst goed moeten analyseren waar deze medewerker tegenaan gelopen is. Mogelijk zijn er nog meer oorzaken. Dus het juiste antwoord voor de rechtervideo is een reactie zoals: “Afgezien van een tegenvallende markt, zijn er nog meer oorzaken?”

 

 

   

Deze twee verschillende reacties zijn ook terug te vinden in het model “omgaan met reacties op een negatief oordeel”. De uitleg van dat model met behulp  van een video  is hier te vinden. Oefenvideo’s  vind je hier.