In veel organisaties speelt de kromme van Gauss een rol bij de beoordelingen. Leidinggevenden voelen zich op de vingers gekeken, medewerker voelen zich te kort gedaan. Hoger management en HR zijn tevreden (netjes volgens de curve) of ontevreden over hun leidinggevenden (ze durven geen onvoldoendes te geven). Lees verder »

Tijdens de eerste voltallige kabinetsvergadering deze week vroeg president Trump de ministers zich voor te stellen. Geheel spontaan gaven zij, in bijzijn van de pers, hun president feedback. Zelfs Kim Jong-un zou dit over de top vinden. Lees verder »

Fascinerende inkijk in een echt gehouden functioneringsgesprek. In deze aflevering zie je het gesprek met Ad, die moet geloven dat hij toe is aan pensioen. Lees verder »

In de documentaire Garage 2.0 zie je geen rollenspelen, maar echte functioneringsgesprekken. In deze aflevering zie je het gesprek met Gerda, een medewerkster die een beetje met zichzelf in de knoei zit. Lees verder »

DWDD is enthousiast (“een kruising tussen het beste uit The Office en Jiskefet”) over de documentaire Garage 2.0, waarin Gert, de ambitieuze directeur van een autobedrijf in Vianen  met tomeloze energie zijn werknemers aanspoort om de allerbeste te zijn.
Lees verder »

Zo”, begint de baas, net als elk jaar, „hoe vind je zelf dat het gaat?

Voor medewerkers een lastige vraag want je moet jezelf niet te kort doen, maar je moet jezelf ook niet te veel op de borst slaan.  Stel nu dat je leidinggevende het anders ziet dan jij?
Tegen leidinggevenden zeg ik: “Niet doen”! Lees verder »

Het PVV-voorstel om rechters elke paar jaren op een beoordelingsgesprek te laten komen, wordt door geen enkele andere partij gesteund. Het zou de onafhankelijkheid van
de rechterlijke machtwildersaantasten. Kamerleden zijn het er mee eens dat rechters die hun werk niet goed uitvoeren, moeten worden aangepakt. “Maar wat Wilders voorstelt, is een gevaarlijke weg”, zegt SP-Kamerlid van Nispen. (Bron: Den Haag FM)
In het interview met de Telegraaf (13 december) zegt Wilders: „Mensen met een baan hebben een functioneringsgesprek, want iedereen maakt fouten. Ook rechters.”

Het leek me goed Geert Wilders te informeren dat hij, en velen met hem, het beoordelingsgesprek verkeerd zien.

Lees verder »

“Pap, kun je me even helpen met wiskunde want ik heb morgen een groot proefwerk en ik snap er niets van”. “Waarom vraag je dat nu pas?”, vraag ik geërgerd. “Nou, je bent er vaak niet en als ik je het vraag luister je niet”. Mijn dochter krijgt vervolgens bijval van de rest van de familie. Ik bevind me ineens in de beklaagdenbank. Wat doe ik verkeerd? Lees verder »

Recent las ik de volgende tips wat je kunt doen zodra een medewerker emotioneel wordt. Deze tips mogen wat mij betreft snel in het rijtje van dont’s.
1. Leg uit waarom je kritisch bent: je wilt de medewerker helpen.
2. Bereid voor wat je gaat doen als de medewerker emotioneel wordt.
3. Haal een glas water en tissues.
4. Stel voor het gesprek een andere keer voort te zetten.

Lees verder »

Veel managers mijden conflict en beoordelen te positief, anderen stellen onredelijk hoge eisen. Wat kunnen we doen om hen te helpen bij eerlijk en fair beoordelen en het verminderen van beoordelingsfouten en beoordelingseffecten?
Lees verder »

Op 31 mei lieten Fokke en Sukke op de scheurkalender weten hun feedback altijd positief te beginnen. Ik krijg vaak de vraag in welke volgorde je tijdens een functionerings- of beoordelingsgesprek de agendapunten het beste afhandelt.Fokke sukke Lees verder »

Iedereen is het hierover wel eens. Je wacht toch niet met het geven van feedback tot het functionerings- of beoordelingsgesprek? We zien elkaar toch iedere dag?
Medewerkers ervaren toch vaak verrassingen. Hoe kan dat?

Lees verder »

Het maken van SMART afspraken wordt vaak lastig gevonden. Dat is niet meer nodig nu er een tool is dat je op systematische wijze bevraagt en je ingevoerde antwoorden overzichtelijk weergeeft.

Lees verder »

Leidinggevenden wurgen het gesprek door het beoordelings- of functioneringsgespreksformulier te gebruiken als gespreksleidraad. De medewerker voelt dat zijn functioneren gereduceerd is tot een vinklijstje.

Lees verder »

 

In deze korte test kun jij de medewerker beoordelen, waarmee aan het begin van de beoordelingscyclus was afgesproken:

“Je gaat wekelijks 1 uur zwemmen”.

Dit voorbeeld is natuurlijk figuurlijk bedoeld.

Lees verder »

Waar velen het over eens zijn is dat de gesprekscyclus meer zou kunnen opleveren. Dit keer een blog over zinvolle taakafspraken maken. Ik doe dit aan de hand van één afspraak die ik regelmatig tegenkom in ingevulde formulieren. Lees verder »

Moet je als manager nu sturen op prestaties of kun je je beter richten op betrokkenheid?

Er zijn managers die zich vooral bezig houden met de teamdoelen en sturen op resultaten. Anderen zijn meer bezig met het scheppen van voorwaarden en een omgeving waar medewerkers gemotiveerd door raken en energie krijgen. Wat is nu de beste benadering? Lees verder »

Je kent ze mogelijk, de “functioneringsverslagen” over hoe je kleuter het doet op school. Helaas ontstijgen veel ingevulde functionerings- of beoordelingsformulieren dit niveau niet. Leidinggevenden zien op tegen het invullen, en medewerkers ervarend het als kleinerend. Het levert zo weinig op. Lees verder »

 

…………..Vandaag  nog vijf functioneringsgesprekken te doen……..

De tijd van de functionerings- of beoordelingsgesprekken is een zware periode voor veel leidinggevenden. “Hoeveel moet jij er nog”?

Vele  organisaties hebben de gesprekken in de gesprekscyclus geclusterd in een vaste periode, bij anderen worden ze gespreid door het jaar. De voor- en nadelen op een rijtje gezet. Lees verder »

Stel, een medewerker kan zich niet vinden in wat er in het beoordelingsformulier staat. Er ontstaan dan discussies over ‘voor akkoord ‘of ‘ voor gezien’ tekenen. Die discussies zijn onnodig en zijn te voorkomen.

Lees verder »