Fascinerende inkijk in een echt gehouden functioneringsgesprek. In deze aflevering zie je het gesprek met Ad, die moet geloven dat hij toe is aan pensioen.

Over Garage 2.0

Gert is de ambitieuze directeur van een autobedrijf in Vianen die ver op z’n troepen vooruit loopt en met tomeloze energie zijn werknemers aanspoort om de allerbeste te zijn. Maar lukt het hem uiteindelijk om van de werknemer 1.0 een werknemer 2.0 te maken en hoe ondergaat het personeel die toenemende druk ? Hierover is de documentaire Garage 2.0 gemaakt.  De Wereld Draait Door noemt het een kruising tussen het beste uit The Office en Jiskefet.

DWDD Vrijdag 29 januari 2016 (fragmenten)

Ik kan iedereen Garage 2.0 (IDFA 2016 en genomineerd voor een Gouden Kalf) aanbevelen. Het is grappig, soms verbijsterend en echt. Het is verplichte kost voor een HR-medewerker. Ik kan iedereen Garage 2.0 (IDFA 2016 en genomineerd voor een Gouden Kalf) aanbevelen. Het is grappig, soms verbijsterend en echt. Het is verplichte kost voor iedere HR-medewerker.

In eerdere blogs  kon je meekijken bij een functioneringsgesprek tussen baas Gert en Wouter en tussen Gert en Gerda .  Nu een gesprek met autoverkoper Ad. Zijn verkopenresultaten vallen tegen. Is dit functioneringsgesprek een opmaat voor vertrek?

 

 

Het is jammer dat we niet meer zien van dit gesprek. Geven de fragmenten een representatief beeld, of ontstaat dit beeld door de selectie van de fragmenten door de documentairemaakster? Deze fragmenten geven het gevoel dat Ad voorbereid wordt op een vroegtijdig pensioen.

  • De nieuwe klant is voor jou heel moeilijk (00:47)
  • De tijd verandert en je moet je anders gaan gedragen (00:52)
  • Autoverkopen is niet meer zoals vroeger (00:59)
  • De nieuwe tijd moeten we toch wel gaan pakken (01:20)
  • Of je moet zeggen,… ik ga toch met pensioen (01:23)
  • Het lijkt wel dat je echt oud aan het worden bent (01.30)
  • Zeg je “ik ga er met veel passie tegen aan…. Of zeg je…er komt zoveel op me af, en laat mij mijn dingetje doen …en de kar trekken moet je op een gegeven moment door een ander laten doen” (01.33)

De sfeer wordt dreigend.

  • Je moet uitkijken dat ik op de stoel van werkgever moet gaan zitten. (2:09)

Maar er is meer te zien in deze documentaire. Kort voor een verkoopevent houdt directeur Gert nog een korte peptalk met de verkopers.   Ad wordt als eerste gevraagd hoeveel auto’s hij die avond gaat verkopen. Als Ad wat terughoudend is in het noemen van een aantal wordt er bijgezegd dat hij niet ontslagen zal worden als hij het niet haalt.  Is dit een grap of een opmerking die past in de lijn?

 

 

Verder in de documentaire blijkt Ad gezondheidsproblemen te hebben en zal hij gedotterd moeten worden. Met Ad op de achtergrond worden selectiegesprekken gevoerd met sollicitanten. Ad vertelt in de rokersruimte dat hij geen idee heeft wat de plannen verder met zijn functie zijn.

 

Op basis van dit fragment  heb ik de volgende tips voor Gert:

  • Even als de eerdere twee fragmenten: wat is de toegevoegde waarde van het voeren van dit gesprek met twee leidinggevenden. De setting (ook de wijze waarop de twee zitten), geeft een gevoel van twee tegen één.
  • Natuurlijk zijn tegenvallende verkoopresultaten een probleem voor het bedrijf. De indruk ontstaat, dat een gesprek daarover nog niet eerder is gevoerd. Deze gefilmde setting (functionerings- of beoordelingsgesprek) is het meest hiërarchische gesprek, met een formulier op tafel. Een onderzoek naar de oorzaken van de achterblijvende resultaten levert meer op in een tussentijds, informeler gesprek.
  • Het kan aan de selectie van de fragmenten van de documentairemaakster liggen, maar er is hier geen dialoog. Hoe zit Ad er eigenlijk in? Hij krijgt geen ruimte.
  • Laat de medewerker zelf analyseren waarom de verkoopresultaten tegenvallen (00:40)
  • De vraag of een medewerker nog wel mee kan, kan zowel voor de organisatie als de medewerker zelf heel relevant zijn. Zorg dat dit in weinig bedreigende context wordt besproken en straal je zorg daarbij uit. Voer dat gesprek alleen en maak heldere afspraken wat je van deze medewerker verwacht en hoe je hem daarbij kunt helpen. Verken ook eventuele alternatieven. Leg de gesprekken vast zodat indien nodig het een onderdeel van een dossier kan worden.

 

 

De gehele documentaire, een echte aanrader, kun je hier bekijken.