Te vaak worden beoordelingen ervaren als veroordelingen. Medewerkers verdedigen zich daarom ook regelmatig met de opmerking dat het niet hun schuld is.
Als jouw medewerkster zou zeggen: ”Maar ik had je toch gezegd dat het niet mijn schuld is” hoe zou jij dan reageren? Welke reactie spreekt jou aan?

  1. Wiens schuld is het dan?
  2. Het gaat hier niet om schuld, het gaat erom hoe we het oplossen.
  3. Nou,…dat heb je nooit eerder gezegd.
  4. Je moet niet gaan wijzen naar anderen, maar kijk eerst eens kritisch      naar jezelf.
  5. Mijn reactie staat er niet bij.


Klik op de reactie die jou het meeste aanspreekt.

Foto Hamer

 

 

Hoe kan het nu dat medewerkers functionerings- of beoordelingsgesprekken ervaren als veroordelingsgesprekken?

  • Mensen vinden het vaak moeilijk om met kritiek om te gaan. En dan helemaal tijdens dit soort formele gesprekken. Kritiek wordt vaak ervaren als kritiek op de persoon, op wie ze zijn.
  • Een tweede mogelijkheid is dat de feedback nieuw is en als een verrassing komt . Het is, in de ogen van de medewerker, nooit eerder zo expliciet benoemd.
  • De feedback heeft niet betrekking op eerder gemaakte, heldere, afspraken.

 

Wat je eraan moet doen lijkt simpel:

  • richt je op gedrag en resultaten en niet op de persoon
  • geef feedback op eerder het realiseren van eerder gemaakte afspraken
  • geef gedurende het jaar regelmatig feedback